Teo Redondo, director d'Innovació d'Aunoa: “El finançament del CDTI Innovació i els fons FEDER ens permet sumar-nos a consorcis internacionals i obrir mercats amb projectes de gran escala com SafeRoute-6G”

Aunoa Software aposta per la innovació en intel·ligència artificial aplicada a la mobilitat connectada amb *SafeRoute-6G, un projecte que busca millorar la seguretat viària mitjançant tecnologia 6G. La iniciativa, secundada pel CDTI Innovació i fons europeus FEDER, situa a l'empresa valenciana com a únic soci espanyol en un consorci internacional de 26 organitzacions, reforçant la seva projecció tecnològica i global

Teo Redondo, director de Innovación de Aunoa
Europa necessita independència tecnològica real, des dels models de llenguatge fins a les infraestructures de computació

Aunoa Software va néixer en 2019 com una empresa que apostava per un plantejament poc habitual a l'entorn del programari conversacional: desenvolupar íntegrament la seva pròpia tecnologia, sense recórrer a models externs i mantenir un nucli de R+D potent com a eix de creixement. Cinc anys després, la companyia valenciana s'ha consolidat en el sector de la intel·ligència artificial, especialment en *NLP, i forma part de consorcis tecnològics multinacionals en àrees tan estratègiques com la seguretat de xarxes, la resiliència digital i la mobilitat connectada. Entre aquests projectes destaca *SafeRoute-6G, una iniciativa del programa *Eureka C*eltic-*Next en la qual Aunoa és l'únic soci espanyol i on aportarà la seva experiència en *IA per a millorar la seguretat viària de les infraestructures del futur.

Teo Redondo, director d'Innovació de l'empresa, explica que “Aunoa sempre ha tingut clar que la nostra fortalesa competitiva depenia de la recerca contínua, fins i tot abans que el mercat comencés a mirar cap a la *IA amb la intensitat actual. Des de 2019 sabíem que volíem construir models propis, especialment per a espanyol i llengües cooficials, perquè era un buit evident en l'ecosistema tecnològic europeu”. Esa aposta primerenca va permetre a la companyia consolidar-se amb rapidesa. Van trobar mercat fins i tot en 2020, “un any que comercialment va ser dramàtic per a moltes empreses del sector”, i a partir d'aquí l'estructura de clients va créixer en España i a Llatinoamèrica gràcies a solucions conversacionals capaces d'operar en múltiples idiomes i contextos.

Aunoa treballa avui amb clients en sectors tan diversos com la logística (*GLS), el cicle integral de l'aigua i l'energia (Global *Omnium), la gestió mediambiental i reciclatge (Ecoembes), el *retail *em>i el comerç electrònic (*Druni), les entitats financeres (Caixa Rural), les telecomunicacions (Movistar Mèxic) o les administracions públiques, amb ajuntaments com els de València, Oviedo o Cartagena. La seva cartera internacional representa ja més del 30% de la facturació. En l'actualitat, l'empresa supera el milió d'euros anuals de volum de negoci, una xifra que ha anat acompanyada de la seva decisió de continuar generant tecnologia pròpia.

La evolució va continuar amb força fins a 2025, any en què l'empresa va crear un departament específic d'innovació que avui compta amb quatre investigadors —amb previsió de duplicar-se en 2026— i va intensificar la seva participació en projectes d'alt impacte tecnològic. Aquest creixement ha estat possible gràcies a una estratègia ferma: destinar entre el 10% i el 18% de la seva facturació anual a activitats de R+D, un esforç excepcional per a una empresa de la seva grandària i que reflecteix la seva visió a llarg termini. És en aquest context on s'emmarca *SafeRoute-6G, probablement un dels reptes científics i operatius més ambiciosos als quals s'ha enfrontat la companyia.

&*nbsp;

Anticiparse a la mobilitat del futur*strong>*h4>

“El objectiu global de *SafeRoute-6G és millorar la infraestructura i els serveis de seguretat viària mitjançant tecnologia 6G”, resumeix Redondo. La visió del projecte parteix d'una realitat inexorable: l'aparició de vehicles connectats, autònoms i cada vegada més depenents de dades en temps real. Tots ells necessiten infraestructures intel·ligents capaces d'interactuar immediatament amb sensors, càmeres, radars, sistemes de comunicacions i plataformes de gestió urbana.

“La indústria d'automoció avança cap a vehicles autònoms de tota mena i grandària, i això exigeix una infraestructura tecnològica —terrestre i satel·litària— capaç de respondre en condicions climatològiques complicades o escenaris de trànsit d'alta densitat”, explica. En aquest punt, el salt cap a tecnologies 6G cobra sentit: major amplada de banda, menor latència i capacitat per a integrar informació multimodal procedent de fonts molt diverses.

*SafeRoute-6G es desenvoluparà entre 2024 i 2027 amb un pressupost total pròxim a 8 milions d'euros, dels quals Aunoa executa 285.000 euros. El consorci està format per 26 organitzacions de països com Àustria, Finlàndia, Luxemburg, Regne Unit, el Canadà, Corea del Sud, Turquia i Espanya. “Som l'únic participant espanyol, i aquest rol té un pes simbòlic i tècnic important”, subratlla Teo Redondo.

&*nbsp;

Tecnologías que encara són prototip*strong>*h4>

El projecte provarà tecnologies de comunicacions sense fils 6G que, avui dia, encara estan lluny de la seva fase comercial. També s'integraran sistemes cooperatius de transport intel·ligent (C-*ITS), eines de realitat virtual i augmentada lligades a bessons digitals, així com mètodes de detecció i prevenció de c*iberamenazas.

“Aunoa contribuirà amb algorismes avançats de *IA i validarà tecnologies en tres pilots centrats en tècniques de ciberseguretat”, detalla el director d'Innovació. Aquests pilots permetran avaluar com la *IA pot anticipar-se a possibles incidents, identificar patrons de risc i oferir respostes automàtiques en temps real.

La complexitat tècnica és significativa. “No hi ha un sol repte, sinó una combinació d'ells, perquè el nivell de maduresa de les tecnologies implicades varia enormement”, reconeix Redondo. Molts sistemes de seguretat viària actuals es recolzen en models clàssics de *machine *learning*em> que són efectius, però insuficients. “Són models reactius, basats en monitoratge periòdic, sense capacitat predictiva real i amb dificultat per a gestionar dades no estructurades, visuals o multimodals”.

La revolució ve amb els models multimodals capaços d'analitzar simultàniament text, imatges, dades LiDAR, assenyalis radar o informació de sensors avançats. “Un agent intel·ligent pot integrar en temps real les condicions meteorològiques, imatges de càmeres de trànsit, dades de vehicles i senyals de radar per a tenir una visió completa de la situació, una cosa essencial quan l'entorn es complica per neu, boira o pluges intenses”.

&*nbsp;

Una col·laboració internacional estratègica*strong>*h4>

*SafeRoute-6G reuneix de companyies i centres tecnològics de vuit països, un repte organitzatiu i científic. Redondo matisa que, encara que la coordinació és complexa, existeix una experiència prèvia sòlida entre els participants: “Bona part de les premisses del projecte provenen de manques identificades en projectes anteriors, la qual cosa va permetre estructurar un consorci equilibrat i molt complementari”.

Dins del projecte, Aunoa lidera el paquet de treball dedicat a recopilar informació dels 12 test *sites*em> distribuïts en diferents països. Aquests escenaris reals permetran validar els desenvolupaments i integrar les tecnologies aplicades. “És un paquet de treball fonamental, perquè d'ell depenen els pilots i els casos d'ús finals”, explica Redondo.

La participació en programes internacionals és una cosa habitual per a l'empresa i forma part de la seva estratègia de creixement. “El nostre equip té experiència àmplia en projectes d'innovació finançats pel CDTI Innovació i per programes internacionals. Això facilita molt la interlocució i la gestió tècnica”.

Reunió de seguiment del projecte *SafeRoute-6G – Oxford, novembre 2025*em>

&*nbsp;*h4> Eficiència energètica i sostenibilitat&*nbsp;*strong>*h4>

Aunque la seguretat viària és la finalitat principal del projecte, *SafeRoute-6G incorpora un fort component de sostenibilitat energètica. Alguns sensors dels pilots inclouen plaques basi i xips d'última generació amb consums molt reduïts. “Hi ha dispositius la bateria dels quals està dissenyada per a durar més de 10 anys, i part de les antenes previstes funcionen amb consums *ultrabajos que permeten alimentar-les amb petites plaques solars”.

A més de reduir necessitats energètiques, el projecte contempla l'ús de comunicacions satel·litàries, la qual cosa disminueix materials de cablejat i evita sobrecàrregues en xarxes terrestres. “La sostenibilitat no és un afegit, és una condició integrada des de la fase de disseny”, subratlla.

&*nbsp;*h4> La recerca necessita inversió*strong>*h4>

Las iniciatives de recerca d'aquesta escala requereixen una inversió significativa i un ecosistema financer que permeti assumir riscos tecnològics elevats. “CDTI Innovació és l'agent finançador per al programa *Eureka C*eltic-*Next, en aquest cas mitjançant fons europeus FEDER. Per a Aunoa Software aquesta ajuda facilita abordar àrees de desenvolupament que no havíem pogut considerar fins ara, i sense aquest suport probablement no podríem haver entrat en un projecte d'aquesta envergadura”, expressa Redondo.

El director d'Innovació afegeix que aquestes ajudes són essencials per a empreses intensament innovadores: “El finançament tradicional és molt difícil per a projectes tan disruptius. El finançament europeu ens permet participar en consorcis internacionals, obrir nous mercats i connectar amb socis —com els de Turquia o Corea del Sud— amb els quals hauria estat impossible col·laborar d'una altra forma”.

&*nbsp;

En busca de sobirania tecnològica&*nbsp;*strong>*h4>

El projecte *SafeRoute-6G no és un cas aïllat en l'estratègia d'Aunoa. L'empresa forma part d'altres projectes europeus i nacionals que busquen avançar en *IA multimodal, resiliència digital o models de llenguatge entrenats en infraestructura pròpia. La sobirania tecnològica és un eix central.

“Creiem que Europa necessita independència tecnològica real, des dels models de llenguatge fins a les infraestructures de computació. I la nostra línia de recerca va en aquesta adreça: models multimodals, agents intel·ligents, *IA *neuro-simbòlica, robòtica aplicada i, per descomptat, tècniques de reentrenament eficients que redueixin consum energètic”.

Aquesta visió també es reflecteix en *ZAHARA, *SUSTAINET_*guardian o els projectes de l'IVACE, on Aunoa treballa en models més eficients, més segurs i menys depenents de plataformes externes.

&*nbsp;

Projecció internacional i pròxims passos*strong>*h4>

L'empresa exporta ja el 32% de les seves vendes, especialment a Llatinoamèrica, i manté negociacions al Canadà, Egipte i Unió dels Emirats Àrabs. Rodó explica que la projecció internacional s'ha vist reforçada precisament per la seva participació en projectes com *SafeRoute-6G. “T'obre portes, et posiciona en tecnologies de frontera i et connecta amb ecosistemes molt diferents. Per a una empresa espanyola de *IA, aquesta oportunitat és extraordinària”.

Respecto a els pròxims anys, Aunoa continuarà creixent amb un model que combina negoci i ciència aplicada. “La *IA està avançant molt ràpid i sabem que hem de moure'ns igual de ràpid”, conclou Rodó. “*SafeRoute-6G és una peça clau d'aquesta estratègia, perquè ens obliga a treballar en el límit del que avui és possible i ens prepara per al que vindrà demà”.

&*nbsp;

CDTI Innovació*strong>*h4>

El Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació, CDTI E.P.E. és l'agència d'innovació del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, l'objectiu de les quals és la promoció de la innovació tecnològica en l'àmbit empresarial. La missió del CDTI és aconseguir que el teixit empresarial espanyol generi i transformi el coneixement cientificotècnic en creixement globalment competitiu, sostenible i inclusiu. En 2024, en el marc d'un nou pla estratègic, el CDTI va proporcionar més de 2.300 milions d'euros de suport a empreses i *startups espanyoles.

&*nbsp;*h4> Más informació:*strong>*h4>

Oficina de Premsa prensa@cdti.es 91-581.55.00

En Internet Lloc web:&*nbsp;www.cdti.es En Linkedin:&*nbsp;https://www.linkedin.com/company/29815 En X:&*nbsp;https://twitter.com/cdti_innovacion En Youtube:&*nbsp;https://www.youtube.com/user/cdtioficial

Aquest contingut és copyright © 2025 CDTI,*EPE. Està permesa la utilització i reproducció citant la font i la identitat digital de CDTI (@CDTI_*innovacion).&*nbsp;