Teo Redondo, director de Innovación de Aunoa: “La financiación del CDTI Innovación y los fondos FEDER nos permite sumarnos a consorcios internacionales y abrir mercados con proyectos de gran escala como SafeRoute-6G”

Aunoa Software aposta per la innovació en intel·ligència artificial aplicada a la mobilitat connectada amb *SafeRoute-6G, un projecte que busca millorar la seguretat viària mitjançant tecnologia 6G. La iniciativa, secundada pel CDTI Innovació i fons europeus FEDER, situa a l'empresa valenciana com a únic soci espanyol en un consorci internacional de 26 organitzacions, reforçant la seua projecció tecnològica i global

Teo Redondo, director de Innovación de Aunoa
Europa necessita independència tecnològica real, des dels models de llenguatge fins a les infraestructures de computació

Aunoa Software nació en 2019 como una empresa que apostaba por un planteamiento poco habitual en el entorno del software conversacional: desarrollar íntegramente su propia tecnología, sin recurrir a modelos externos y mantener un núcleo de I+D potente como eje de crecimiento. Cinco años después, la compañía valenciana se ha consolidado en el sector de la inteligencia artificial, especialmente en NLP, y forma parte de consorcios tecnológicos multinacionales en áreas tan estratégicas como la seguridad de redes, la resiliencia digital y la movilidad conectada. Entre estos proyectos destaca SafeRoute-*6G, una iniciativa del programa Eureka Celtic-Next en la que Aunoa es el único socio español y donde aportará su experiencia en IA para mejorar la seguridad vial de las infraestructuras del futuro.

Teo Redondo, director d'Innovació de l'empresa, explica que “Aunoa sempre ha tingut clar que la nostra fortalesa competitiva depenia de la recerca contínua, fins i tot abans que el mercat començara a mirar cap a la *IA amb la intensitat actual. Des de 2019 sabíem que volíem construir models propis, especialment per a espanyol i llengües cooficials, perquè era un buit evident en l'ecosistema tecnològic europeu”. Eixa aposta primerenca va permetre a la companyia consolidar-se amb rapidesa. Van trobar mercat fins i tot en 2020, “un any que comercialment va ser dramàtic per a moltes empreses del sector”, i a partir d'ací l'estructura de clients va créixer en España i a Llatinoamèrica gràcies a solucions conversacionals capaces d'operar en múltiples idiomes i contextos.

Aunoa treballa hui amb clients en sectors tan diversos com la logística (*GLS), el cicle integral de l'aigua i l'energia (Global *Omnium), la gestió mediambiental i reciclatge (Ecoembes), el *retail *em>i el comerç electrònic (*Druni), les entitats financeres (Caixa Rural), les telecomunicacions (Movistar Mèxic) o les administracions públiques, amb ajuntaments com els de València, Oviedo o Cartagena. La seua cartera internacional representa ja més del 30% de la facturació. En l'actualitat, l'empresa supera el milió d'euros anuals de volum de negoci, una xifra que ha anat acompanyada de la seua decisió de continuar generant tecnologia pròpia.

La evolució va continuar amb força fins a 2025, any en què l'empresa va crear un departament específic d'innovació que hui compta amb quatre investigadors —amb previsió de duplicar-se en 2026— i va intensificar la seua participació en projectes d'alt impacte tecnològic. Eixe creixement ha sigut possible gràcies a una estratègia ferma: destinar entre el 10% i el 18% de la seua facturació anual a activitats de R+D, un esforç excepcional per a una empresa de la seua grandària i que reflecteix la seua visió a llarg termini. És en eixe context on s'emmarca *SafeRoute-6G, probablement un dels reptes científics i operatius més ambiciosos als quals s'ha enfrontat la companyia.

&*nbsp;

Anticiparse a la mobilitat del futur*strong>*h4>

“El objectiu global de *SafeRoute-6G és millorar la infraestructura i els serveis de seguretat viària mitjançant tecnologia 6G”, resumeix Redondo. La visió del projecte parteix d'una realitat inexorable: l'aparició de vehicles connectats, autònoms i cada vegada més depenents de dades en temps real. Tots ells necessiten infraestructures intel·ligents capaces d'interactuar immediatament amb sensors, càmeres, radars, sistemes de comunicacions i plataformes de gestió urbana.

“La indústria d'automoció avança cap a vehicles autònoms de tota mena i grandària, i això exigeix una infraestructura tecnològica —terrestre i satel·litària— capaç de respondre en condicions climatològiques complicades o escenaris de trànsit d'alta densitat”, explica. En eixe punt, el salt cap a tecnologies 6G cobra sentit: major amplada de banda, menor latència i capacitat per a integrar informació multimodal procedent de fonts molt diverses.

*SafeRoute-6G es desenvoluparà entre 2024 i 2027 amb un pressupost total pròxim a 8 milions d'euros, dels quals Aunoa executa 285.000 euros. El consorci està format per 26 organitzacions de països com Àustria, Finlàndia, Luxemburg, Regne Unit, el Canadà, Corea del Sud, Turquia i Espanya. “Som l'únic participant espanyol, i eixe rol té un pes simbòlic i tècnic important”, subratlla Teo Redondo.

&*nbsp;

Tecnologías que encara són prototip*strong>*h4>

El projecte provarà tecnologies de comunicacions sense fils 6G que, hui dia, encara estan lluny de la seua fase comercial. També s'integraran sistemes cooperatius de transport intel·ligent (C-*ITS), eines de realitat virtual i augmentada lligades a bessons digitals, així com mètodes de detecció i prevenció de c*iberamenazas.

“Aunoa contribuirà amb algorismes avançats de *IA i validarà tecnologies en tres pilots centrats en tècniques de ciberseguretat”, detalla el director d'Innovació. Estos pilots permetran avaluar com la *IA pot anticipar-se a possibles incidents, identificar patrons de risc i oferir respostes automàtiques en temps real.

La complexitat tècnica és significativa. “No hi ha un sol repte, sinó una combinació d'ells, perquè el nivell de maduresa de les tecnologies implicades varia enormement”, reconeix Redondo. Molts sistemes de seguretat viària actuals es recolzen en models clàssics de *machine *learning*em> que són efectius, però insuficients. “Són models reactius, basats en monitoratge periòdic, sense capacitat predictiva real i amb dificultat per a gestionar dades no estructurades, visuals o multimodals”.

La revolució ve amb els models multimodals capaços d'analitzar simultàniament text, imatges, dades LiDAR, assenyales radar o informació de sensors avançats. “Un agent intel·ligent pot integrar en temps real les condicions meteorològiques, imatges de càmeres de trànsit, dades de vehicles i senyals de radar per a tindre una visió completa de la situació, una cosa essencial quan l'entorn es complica per neu, boira o pluges intenses”.

&*nbsp;

Una col·laboració internacional estratègica*strong>*h4>

SafeRoute-*6G reúne a compañías y centros tecnológicos de ocho países, un reto organizativo y científico. Redondo matiza que, aunque la coordinación es compleja, existe una experiencia previa sólida entre los participantes: “Buena parte de las premisas del proyecto provienen de carencias identificadas en proyectos anteriores, lo que permitió estructurar un consorcio equilibrado y muy complementario”.

Dins del projecte, Aunoa lidera el paquet de treball dedicat a recopilar informació dels 12 test *sites*em> distribuïts en diferents països. Estos escenaris reals permetran validar els desenvolupaments i integrar les tecnologies aplicades. “És un paquet de treball fonamental, perquè d'ell depenen els pilots i els casos d'ús finals”, explica Redondo.

La participació en programes internacionals és una cosa habitual per a l'empresa i forma part de la seua estratègia de creixement. “El nostre equip té experiència àmplia en projectes d'innovació finançats pel CDTI Innovació i per programes internacionals. Això facilita molt la interlocució i la gestió tècnica”.

Reunió de seguiment del projecte *SafeRoute-6G – Oxford, novembre 2025*em>

&*nbsp;*h4> Eficiència energètica i sostenibilitat&*nbsp;*strong>*h4>

Aunque la seguretat viària és la finalitat principal del projecte, *SafeRoute-6G incorpora un fort component de sostenibilitat energètica. Alguns sensors dels pilots inclouen plaques base i xips d'última generació amb consums molt reduïts. “Hi ha dispositius la bateria dels quals està dissenyada per a durar més de 10 anys, i part de les antenes previstes funcionen amb consums *ultrabajos que permeten alimentar-les amb xicotetes plaques solars”.

Además de reducir necesidades energéticas, el proyecto contempla el uso de comunicaciones satelitales, lo que disminuye materiales de cableado y evita sobrecargas en redes terrestres. “La sostenibilidad no es un añadido, es una condición integrada desde la fase de diseño”, subraya.

&*nbsp;*h4> La recerca necessita inversió*strong>*h4>

Las iniciatives de recerca d'esta escala requereixen una inversió significativa i un ecosistema financer que permeta assumir riscos tecnològics elevats. “CDTI Innovació és l'agent finançador per al programa *Eureka C*eltic-*Next, en este cas mitjançant fons europeus FEDER. Per a Aunoa Software esta ajuda facilita abordar àrees de desenvolupament que no havíem pogut considerar fins ara, i sense eixe suport probablement no podríem haver entrat en un projecte d'esta envergadura”, expressa Redondo.

El director d'Innovació afig que estes ajudes són essencials per a empreses intensament innovadores: “El finançament tradicional és molt difícil per a projectes tan disruptius. El finançament europeu ens permet participar en consorcis internacionals, obrir nous mercats i connectar amb socis —com els de Turquia o Corea del Sud— amb els quals hauria sigut impossible col·laborar d'una altra forma”.

&*nbsp;

En busca de sobirania tecnològica&*nbsp;*strong>*h4>

El projecte *SafeRoute-6G no és un cas aïllat en l'estratègia d'Aunoa. L'empresa forma part d'altres projectes europeus i nacionals que busquen avançar en *IA multimodal, resiliència digital o models de llenguatge entrenats en infraestructura pròpia. La sobirania tecnològica és un eix central.

“Creemos que Europa necesita independencia tecnológica real, desde los modelos de lenguaje hasta las infraestructuras de computación. Y nuestra línea de investigación va en esa dirección: modelos multimodales, agentes inteligentes, IA neuro-simbólica, robótica aplicada y, por supuesto, técnicas de reentrenamiento eficientes que reduzcan consumo energético”.

Esa visión también se refleja en ZAHARA, SUSTAINET_guardian o los proyectos del IVACE, donde Aunoa trabaja en modelos más eficientes, más seguros y menos dependientes de plataformas externas.

&*nbsp;

Projecció internacional i pròxims passos*strong>*h4>

L'empresa exporta ja el 32% de les seues vendes, especialment a Llatinoamèrica, i manté negociacions al Canadà, Egipte i Unió dels Emirats Àrabs. Redondo explica que la projecció internacional s'ha vist reforçada precisament per la seua participació en projectes com *SafeRoute-6G. “T'obri portes, et posiciona en tecnologies de frontera i et connecta amb ecosistemes molt diferents. Per a una empresa espanyola de *IA, eixa oportunitat és extraordinària”.

Respecto a els pròxims anys, Aunoa continuarà creixent amb un model que combina negoci i ciència aplicada. “La *IA està avançant molt ràpid i sabem que hem de moure'ns igual de ràpid”, conclou Redó. “*SafeRoute-6G és una peça clau d'eixa estratègia, perquè ens obliga a treballar en el límit del que hui és possible i ens prepara per al que vindrà demà”.

&*nbsp;

CDTI Innovació*strong>*h4>

El Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació, CDTI E.P.E. és l'agència d'innovació del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, l'objectiu de les quals és la promoció de la innovació tecnològica en l'àmbit empresarial. La missió del CDTI és aconseguir que el teixit empresarial espanyol genere i transforme el coneixement cientificotècnic en creixement globalment competitiu, sostenible i inclusiu. En 2024, en el marc d'un nou pla estratègic, el CDTI va proporcionar més de 2.300 milions d'euros de suport a empreses i *startups espanyoles.

&*nbsp;*h4> Más informació:*strong>*h4>

Oficina de Premsa prensa@cdti.es 91-581.55.00

En Internet Lloc web:&*nbsp;www.cdti.es En Linkedin:&*nbsp;https://www.linkedin.com/company/29815 En X:&*nbsp;https://twitter.com/cdti_innovacion En Youtube:&*nbsp;https://www.youtube.com/user/cdtioficial

Este contingut és copyright © 2025 CDTI,*EPE. Està permesa la utilització i reproducció citant la font i la identitat digital de CDTI (@CDTI_*innovacion).&*nbsp;