Teo Redondo, Aunoako Berrikuntza zuzendaria: “CDTI Innovacion eta FEDER fondoen finantzaketak aukera ematen digu nazioarteko partzuergoekin bat egiteko eta SafeRoute-6G bezalako eskala handiko proiektuak dituzten merkatuak irekitzeko”

Aunoa Software-k SafeRoute-6G teknologiarekin konektatutako mugikortasunari aplikatutako adimen artifizialeko berrikuntzaren alde egiten du, 6G teknologiaren bidez bide-segurtasuna hobetzea bilatzen duen proiektua. Ekimenak, CDTI Innovación y fondos europeos FEDER delakoak lagunduta, Valentziako enpresa Espainiako bazkide bakar bihurtzen du 26 erakundetako nazioarteko partzuergo batean, bere proiekzio teknologikoa eta globala indartuz

Teo Redondo, director de Innovación de Aunoa
Europak benetako independentzia teknologikoa behar du, hizkuntza-ereduetatik konputazio-azpiegituretaraino


Aunoa Software 2019an sortu zen, elkarrizketa-softwarearen inguruan oso ohikoa ez den planteamendu baten aldeko apustua egiten zuen enpresa gisa: bere teknologia osoa garatzea, kanpoko ereduetara jo gabe, eta I+Gko nukleo indartsu bat mantentzea hazkunde-ardatz gisa. Bost urte geroago, Valentziako konpainia sendotu egin da adimen artifizialaren sektorean, batez ere NLPn, eta partzuergo teknologiko multinazionalen parte da hainbat arlo estrategikotan, hala nola sareen segurtasunean, erresilientzia digitalean eta mugikortasun konektatuan. Proiektu horien artean, SafeRoute-6G nabarmentzen da, Eureka Celtic-Next programaren ekimena. Aunoa da Espainiako bazkide bakarra, eta etorkizuneko azpiegituren bide-segurtasuna hobetzeko IAn duen eskarmentua ekarriko du.

Enpresako Berrikuntza zuzendari Teo Redondok azaldu duenez, “Aunoak beti izan du argi gure lehiakortasunaren sendotasuna etengabeko ikerketaren menpe zegoela, baita merkatua IAra gaur egungo intentsitatearekin begiratzen hasi aurretik ere. 2019tik bagenekien eredu propioak eraiki nahi genituela, bereziki espainierarako eta hizkuntza koofizialetarako, Europako ekosistema teknologikoan hutsune nabarmena zelako”. Apustu goiztiar horrek azkar finkatzea ahalbidetu zion konpainiari. 2020an ere aurkitu zuten merkatua, “komertzialki sektoreko enpresa askorentzat dramatikoa izan zen urtea”, eta, hortik aurrera, bezeroen egitura hazi egin zen Espainian eta Latinoamerikan, hizkuntza eta testuinguru askotan jarduteko gai diren elkarrizketa-soluzioei esker.

Gaur egun, Aunoak hainbat sektoretako bezeroekin egiten du lan: logistika (GLS), uraren eta energiaren ziklo integrala (Global Omnium), ingurumen-kudeaketa eta birziklapena (Ecoembes), retail eta merkataritza elektronikoa (Druni), finantza-erakundeak (Caja Rural), telekomunikazioak (Movistar México) eta administrazio publikoak, besteak beste, Valentziako, Oviedoko eta Cartagenako udalekin. Bere nazioarteko kartera fakturazioaren %30 baino gehiago da dagoeneko. Gaur egun, enpresak milioi bat euro baino gehiagoko negozio-bolumena du urtean, eta, horrekin batera, teknologia propioa sortzen jarraitzeko erabakia hartu du.

Bilakaerak indartsu jarraitu zuen 2025era arte; urte hartan, enpresak berrikuntza-sail espezifiko bat sortu zuen, gaur egun lau ikertzaile dituena —aurreikuspenen arabera, 2026an bikoiztu egingo da—, eta eragin teknologiko handiko proiektuetan parte-hartzea areagotu zuen. Hazkunde hori estrategia sendo bati esker izan da posible: urteko fakturazioaren %10 eta %18 artean I+G jardueretara bideratzea, bere tamainako enpresa batentzat aparteko ahalegina eta epe luzerako ikuspegia islatzen duena. Testuinguru horretan kokatzen da SafeRoute-6G, ziurrenik konpainiak izan duen erronka zientifiko eta operatibo handienetako bat.

 

Etorkizuneko mugikortasunari aurrea hartzea

“SafeRoute-6Gren helburu orokorra da bide-segurtasuneko azpiegitura eta zerbitzuak hobetzea 6G teknologiaren bidez”, laburbildu du Redondok. Proiektuaren ikuspegia gupidagabeko errealitate batetik abiatzen da: ibilgailu konektatuen, autonomoen eta denbora errealeko datuen gero eta mendekoagoen agerpena. Horiek guztiek azpiegitura adimendunak behar dituzte, sentsoreekin, kamerekin, radarrekin, komunikazio-sistemekin eta hiri-kudeaketarako plataformekin berehala elkarreragiteko gai direnak.

“Automozio-industria mota eta tamaina guztietako ibilgailu autonomoetarantz doa aurrera, eta horrek azpiegitura teknologiko bat eskatzen du —lurrekoa eta satelitea—, baldintza klimatologiko zailetan edo dentsitate handiko zirkulazio-egoeretan erantzuteko gai dena”, azaldu du. Puntu horretan, 6G teknologietaranzko jauziak zentzua hartzen du: banda-zabalera handiagoa, latentzia txikiagoa eta askotariko iturrietatik datorren informazio multimodala integratzeko gaitasuna.

SafeRoute-6G 2024 eta 2027 artean garatuko da, guztira 8 milioi euro inguruko aurrekontuarekin, eta horietatik 285.000 euro exekutatzen ditu Aunoak. Besteak beste, Austria, Finlandia, Luxenburgo, Erresuma Batua, Kanada, Hego Korea, Turkia eta Espainiako 26 erakundek osatzen dute partzuergoa. “Espainiako parte-hartzaile bakarra gara, eta rol horrek pisu sinboliko eta tekniko handia du”, azpimarratu du Teo Redondok.

 

Oraindik eredu diren teknologiak

Proiektuak 6G haririk gabeko komunikazio-teknologiak probatuko ditu, gaur egun oraindik merkataritza-fasetik urrun daudenak. Halaber, garraio adimenduneko sistema kooperatiboak (C-ITS), biki digitalei lotutako errealitate birtualeko eta areagotuko tresnak eta zibermehatxuak detektatzeko eta prebenitzeko metodoak integratuko dira.

“Aunoak IAko algoritmo aurreratuekin lagunduko du, eta zibersegurtasun-tekniketan zentratutako hiru pilotutan baliozkotuko ditu teknologiak”, zehaztu du Berrikuntzako zuzendariak. Pilotu horiek aukera emango dute IAk gerta daitezkeen gorabeherei aurrea nola har diezaiekeen ebaluatzeko, arrisku-patroiak identifikatzeko eta erantzun automatikoak denbora errealean emateko.

Konplexutasun teknikoa esanguratsua da. “Ez dago erronka bakarra, horien konbinazioa baizik, inplikatutako teknologien heldutasun maila izugarri aldatzen baita”, aitortu du Redondok. Gaur egungo bide-segurtasuneko sistema asko machine learning-eredu klasikoetan oinarritzen dira. Eredu horiek eraginkorrak dira, baina ez dira nahikoak. “Eredu erreaktiboak dira, aldizkako monitorizazioan oinarrituak, benetako iragarpen-gaitasunik ez dutenak eta datu ez-egituratuak, bisualak edo multimodalak kudeatzeko zailtasuna dutenak”.

Iraultza aldi berean testua, irudiak, LiDAR datuak, radar seinaleak edo sentsore aurreratuen informazioa aztertzeko gai diren eredu multimodalekin dator. “Agente adimendun batek denbora errealean integra ditzake baldintza meteorologikoak, trafiko-kameren irudiak, ibilgailuen datuak eta radar-seinaleak, egoeraren ikuspegi osoa izateko, eta hori funtsezkoa da elurra, lainoa edo eurite handiak direla-eta ingurunea konplikatzen denean”.

 

Nazioarteko lankidetza estrategikoa

SafeRoute-6Gk zortzi herrialdetako konpainiak eta zentro teknologikoak biltzen ditu, antolakuntzako eta zientziako erronka bat. Redondok zehaztu duenez, nahiz eta koordinazioa konplexua izan, aurretik esperientzia sendoa dago parte-hartzaileen artean: “Proiektuaren premisa asko aurreko proiektuetan identifikatutako gabezietatik datoz, eta horrek partzuergo orekatua eta oso osagarria egituratzea ahalbidetu zuen”.

Proiektuaren barruan, hainbat herrialdetan banatutako 12 test sites-ei buruzko informazioa biltzen duen lan-paketearen buru da Aunoa. Egoera erreal horiei esker, garapenak baliozkotu eta aplikatutako teknologiak integratu ahal izango dira. “Funtsezko lan pakete bat da, horren menpe baitaude pilotuak eta azken erabilpen kasuak”, azaldu du Redondok.

Nazioarteko programetan parte hartzea ohikoa da enpresarentzat, eta bere hazkunde estrategiaren parte da. “Gure taldeak esperientzia zabala du CDTI Innovationek eta nazioarteko programek finantzatutako berrikuntza-proiektuetan. Horrek asko errazten du interlokuzioa eta kudeaketa teknikoa”.

SafeRoute-6G proiektuaren jarraipen bilera

SafeRoute-6G proiektuaren jarraipen bilera – Oxford, 2025eko azaroa

 

Energia-eraginkortasuna eta jasangarritasuna

Proiektuaren helburu nagusia bide-segurtasuna bada ere, SafeRoute-6Gk jasangarritasun energetikoaren osagai garrantzitsu bat du. Pilotuen sentsore batzuek oinarri-plakak eta kontsumo oso txikiko azken belaunaldiko txipak dituzte. “Gailu batzuen bateria 10 urte baino gehiago irauteko diseinatuta dago, eta aurreikusitako antena batzuek ultrabaxu-kontsumoekin funtzionatzen dute, eta eguzki-plaka txikiekin elikatzeko aukera ematen dute”.

Energia-premiak murrizteaz gain, satelite bidezko komunikazioak erabiltzea aurreikusten du proiektuak, eta, hala, kableatu-materialak gutxitu eta lurreko sareetako gainkargak saihesten dira. “Jasangarritasuna ez da gehigarri bat, diseinu fasetik integratutako baldintza bat da”, azpimarratzen du.

 

Ikerketak inbertsioa behar du

Eskala horretako ikerketa-ekimenek inbertsio handia eskatzen dute, baita arrisku teknologiko handiak hartzea ahalbidetuko duen finantza-ekosistema ere. “CDTI Innovación da Eureka Celtic-Next programarako agente finantzatzailea, kasu honetan FEDER europar funtsen bidez. Aunoa Software-rentzat laguntza honek orain arte kontuan hartu ezin izan ditugun garapen-eremuak jorratzea errazten du, eta laguntza hori gabe ziurrenik ezingo ginatekeen tamaina honetako proiektu batean sartu”, adierazi du Redondok.

Berrikuntzako zuzendariak gaineratu du laguntza horiek funtsezkoak direla oso berritzaileak diren enpresentzat: “Finantzaketa tradizionala oso zaila da hain proiektu disruptiboentzat. Europako finantzaketak aukera ematen digu nazioarteko partzuergoetan parte hartzeko, merkatu berriak irekitzeko eta bazkideekin konektatzeko —Turkiako edo Hego Koreako bazkideekin, adibidez—, haiekin beste modu batean elkarlanean aritzea ezinezkoa izango bailitzateke”.

 

Burujabetza teknologikoaren bila

SafeRoute-6G proiektua ez da kasu isolatua Aunoaren estrategian. Enpresa IA multimodalean, erresilientzia digitalean edo azpiegitura propioan entrenatutako hizkuntza-ereduetan aurrera egitea helburu duten Europako eta Espainiako beste proiektu batzuen parte da. Burujabetza teknologikoa ardatz nagusia da.

“Europak benetako independentzia teknologikoa behar duela uste dugu, hizkuntza ereduetatik hasi eta konputazio azpiegituretaraino. Eta gure ikerketa-ildoa norabide horretan doa: eredu multimodalak, eragile adimendunak, IA neuro-sinbolikoa, robotika aplikatua eta, noski, energia-kontsumoa murrizten duten berrentrenamendu-teknika eraginkorrak”.

Ikuspegi hori ZAHARA, SUSTAINET_guardian edo IVACEren proiektuetan ere islatzen da. Aunoak eredu eraginkorragoak, seguruagoak eta kanpoko plataformekiko mendekotasun gutxiago dutenak lantzen ditu.

 

Nazioarteko proiekzioa eta hurrengo urratsak

Enpresak dagoeneko bere salmenten %32 esportatzen du, bereziki Latinoamerikan, eta negoziazioak ditu Kanadan, Egipton eta Arabiar Emirerri Batuetan. Redondok azaldu duenez, nazioarteko proiekzioa indartu egin da, hain zuzen ere, SafeRoute-6G bezalako proiektuetan parte hartu duelako. “Ateak irekitzen dizkizu, mugako teknologietan kokatzen zaitu eta ekosistema oso ezberdinekin konektatzen zaitu. Espainiako IAko enpresa batentzat, aukera hori apartekoa da”.

Datozen urteei dagokienez, Aunoak hazten jarraituko du, negozioa eta zientzia aplikatua uztartzen dituen eredu batekin. “IA oso azkar ari da aurrera egiten, eta badakigu berdin mugitu behar dugula azkar”, amaitu du Redondok. “SafeRoute-6G estrategia horren funtsezko pieza da, gaur posible denaren mugan lan egitera behartzen gaituelako eta bihar etorriko denerako prestatzen gaituelako”.

 

CDTI Berrikuntza

Garapen Teknologiko eta Berrikuntzarako Zentroa, CDTI E.P.E. Zientzia, Berrikuntza eta Unibertsitate Ministerioaren berrikuntza-agentzia da, eta enpresa-eremuan berrikuntza teknologikoa sustatzea du helburu. CDTIren xedea da Espainiako enpresa-sareak ezagutza zientifiko-teknikoa sortzea eta eraldatzea, globalki lehiakorra, jasangarria eta inklusiboa izango den hazkundean. 2024an, plan estrategiko berri baten esparruan, CDTIk 2.300 milioi euro baino gehiagoko laguntza eman zien Espainiako enpresa eta startupei.

 

Informazio gehiago:

Prentsa
Bulegoa prentsa@cdti.es
91-581.55.00

Interneten
Webgunean: www.cdti.es
Linkedinen: https://www.linkedin.com/company/29815
Xen: https://twitter.com/CDTI_innovacion
Youtuben: https://www.youtube.com/user/CDTIoficial

Eduki hau copyright © 2025 CDTI,EPE da. CDTIren (@CDTI_innovacion) iturria eta nortasun digitala aipatuz erabil eta erreproduzi daiteke.