Arturo Ortiz, gerent de Vicorva: “El suport del CDTI i el finançament de fons FEDER ha estat un incentiu per innovar en cosmètica natural”

L'empresa familiar Vicorva impulsa una línia pionera de cosmètica natural amb el suport del CDTI Innovació i fons europeus FEDER, apostant per transformar el sector cap a un model més sostenible i responsable, basat en l'aprofitament de recursos, la reducció de l'ús d'aigua dolça i el respecte a l'entorn

Arturo Ortiz gerente de Vicorva
Aquestes iniciatives generen ocupació, aporten coneixement i ens permeten crear productes que van més enllà de l'estètic

Reduir l'ús d'aigua dolça, usar matèries primeres provinents de processos de reutilització i millorar la sostenibilitat de tot el procés productiu. Amb aquest enfocament integral, l'empresa familiar Química Farmacèutica Vicorva impulsa un projecte en cosmètica natural amb l'objectiu de contribuir des del laboratori a un consum responsable, conscient i respectuós amb l'entorn. El projecte, actualment en marxa, compta amb el respatller del CDTI Innovació i el cofinançament de fons europeus FEDER.

“El suport rebut ha estat fonamental i amb un clar efecte incentivador. Sense aquestes ajudes, probablement gran part del projecte no s'hauria pogut dur a terme, o hauríem hagut de reduir la seva envergadura per qüestions pressupostàries”, explica Arturo Ortiz, gerent de la companyia. 

Per a una pime com Vicorva, competir en un mercat globalitzat dominat per grans grups requereix d'un impuls. “Tenir accés a ajudes d'aquest calibre és imprescindible per desenvolupar i mantenir la innovació. Aquestes iniciatives generen ocupació, aporten coneixement i ens permeten crear productes que van més enllà de l'estètic: contribueixen a la salut de la pell, la nostra primera barrera enfront del sol, la contaminació i altres agents externs.”

 

Una empresa amb arrels i projecció

Fundada en 1995 a Xest (València), Vicorva empra avui a 38 persones i ha desenvolupat una trajectòria de gairebé tres dècades “basada en la qualitat, la innovació i el servei integral”, destaca Ortiz. La seva activitat es divideix en tres grans línies: productes de marca pròpia amb cosmètica natural, desenvolupament i fabricació per a tercers, així com distribució a l'engròs d'envasos.

“El projecte va néixer en prendre consciència de l'impacte ambiental de les nostres activitats quotidianes. Les petites empreses també podem formar part de la solució, no solament del problema”, resumeix Ortiz. La companyia destina el 4,5% de la seva facturació a R+D i ha aconseguit, en l'última dècada, desenvolupar línies cosmètiques que responen a necessitats reals: des de productes antipolución fins a cremes per a pells sensibles o persones en tractament oncològic.

 

Una cosmètica amb menys aigua dolça

El nou projecte de recerca, en desenvolupament entre 2024 i 2026, persegueix un canvi en la formulació tradicional del sector: reduir l'ús d'aigua dolça —un dels ingredients més comuns en cosmètica— i substituir-la per aigües vegetals reciclades. El segon gran eix és la incorporació de matèries primeres d'origen natural i obtingudes mitjançant processos de reaprofitament.

“Aquests canvis han suposat un gran repte tècnic. Són ingredients nous, sense una experiència tècnica aplicada prèvia que ens serveixi de guia, així que ha estat necessari realitzar moltes proves per assegurar productes segurs/segurs, estables i eficaços”, assenyala Ortiz. A això se sumeixi la dificultat de trobar aquests ingredients al mercat i el seu cost superior. “Això ha exigit una inversió addicional de temps, recursos i esforç”, explica.

Però en Vicorva el compromís amb la sostenibilitat no es limita al producte. “Volem que estigui present en cada pas del procés: des de la selecció de matèries primeres fins a l'envàs i la fabricació. Per això/Per això apostem per envasos més fàcilment reciclables i per mètodes de producció sense calor, que ens permetin reduir el consum energètic.”

Recipientes de los productos cosméticos de Vicorva

Envasos dels productes cosmètics de Vicorva

 

Reptes tècnics i avantatges competitius

El major desafiament fins ara ha estat adaptar la formulació als nous ingredients sostenibles, sense comprometre la qualitat final del producte. “L'impacte d'aquests actius en l'estabilitat ha estat un dels majors obstacles”, indiquen. No obstant això, l'empresa considera que aquesta exigència també pot convertir-se en un valor diferencial: “El nostre avantatge competitiu està a combinar sostenibilitat i ciència. Oferim productes efectius, respectuosos amb la pell i amb el medi ambient”.

A mitjà termini, l'objectiu és consolidar aquesta línia de cosmètica natural sostenible i ampliar-la amb nous productes. “Dins de cinc anys volem tenir aquesta gamma implantada al mercat i estar treballant en la seva extensió. Aquest enfocament no és una moda, és una necessitat urgent, no solament per al sector cosmètic, sinó per a tota la indústria”, subratlla Ortiz.

 

Innovació i projecció internacional

Vicorva concentra el 95% de la seva facturació al mercat nacional, però ja ha començat a donar passos ferms cap a la internacionalització. Bolívia, República Dominicana i Portugal són les principals destinacions actuals d'exportació. En 2025, l'empresa participarà per primera vegada en una fira internacional a Llatinoamèrica: Expo Bellesa Colòmbia. “Volem reforçar la nostra presència a Amèrica Llatina i crear un departament d'exportacions que ens permeti consolidar aquest creixement de forma competitiva i sostenible”, explica el seu gerent.

Amb una estratègia basada en la proximitat, la qualitat i la innovació, Vicorva aspira a seguir desenvolupant productes que responguin a les noves demandes del mercat, aportant valor des d'una cosmètica saludable i responsable.

 

CDTI Innovació

El Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació, CDTI I.P.I. és una empresa pública depenent del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, que el seu objectiu és la promoció de la innovació tecnològica en l'àmbit empresarial. La missió del CDTI és aconseguir que el teixit empresarial espanyol generi i transformi el coneixement cientificotècnic en creixement globalment competitiu, sostenible i inclusiu. En 2024, en el marc d'un nou pla estratègic, el CDTI va proporcionar més de 2.300 milions d'euros de suport a empreses i startups espanyoles.

 

Més informació:

Oficina de Premsa
prensa@cdti.es
91-581.55.00

En Internet
Lloc web: www.cdti.es
En Linkedin: https://www.linkedin.com/company/29815
En X: https://twitter.com/cdti_innovacion
En Youtube: https://www.youtube.com/user/cdtioficial

Aquest contingut és copyright © 2025 CDTI,EPE. Està permesa la utilització i reproducció citant la font i la identitat digital de CDTI (@CDTI_innovacion).