Arturo Ortiz, gerent de Vicorva: “El suport del CDTI i el finançament de fons FEDER ha sigut un incentiu per a innovar en cosmètica natural”
L'empresa familiar Vicorva impulsa una línia pionera de cosmètica natural amb el suport del CDTI Innovació i fons europeus FEDER, apostant per transformar el sector cap a un model més sostenible i responsable, basat en l'aprofitament de recursos, la reducció de l'ús d'aigua dolça i el respecte a l'entorn

Reduir l'ús d'aigua dolça, usar matèries primeres provinents de processos de reutilització i millorar la sostenibilitat de tot el procés productiu. Amb este enfocament integral, l'empresa familiar Química Farmacèutica Vicorva impulsa un projecte en cosmètica natural amb l'objectiu de contribuir des del laboratori a un consum responsable, conscient i respectuós amb l'entorn. El projecte, actualment en marxa, compta amb el respatler del CDTI Innovació i el cofinançament de fons europeus FEDER.
“El suport rebut ha sigut fonamental i amb un clar efecte incentivador. Sense estes ajudes, probablement gran part del projecte no s'hauria pogut dur a terme, o hauríem hagut de reduir la seua envergadura per qüestions pressupostàries”, explica Arturo Ortiz, gerent de la companyia.
Per a una pime com Vicorva, competir en un mercat globalitzat dominat per grans grups requerix d'un impuls. “Tindre accés a ajudes d'este calibre és imprescindible per a desenvolupar i mantindre la innovació. Estes iniciatives generen ocupació, aporten coneixement i ens permeten crear productes que van més enllà de l'estètic: contribuïxen a la salut de la pell, la nostra primera barrera enfront del sol, la contaminació i altres agents externs.”
Una empresa amb arrels i projecció
Fundada en 1995 a Xest (València), Vicorva empra hui a 38 persones i ha desenvolupat una trajectòria de quasi tres dècades “basada en la qualitat, la innovació i el servici integral”, destaca Ortiz. La seua activitat es dividix en tres grans línies: productes de marca pròpia amb cosmètica natural, desenvolupament i fabricació per a tercers, així com distribució a l'engròs d'envasos.
“El projecte va nàixer en prendre consciència de l'impacte ambiental de les nostres activitats quotidianes. Les petit empreses també podem formar part de la solució, no solament del problema”, resumix Ortiz. La companyia destina el 4,5% de la seua facturació a R+D i ha aconseguit, en l'última dècada, desenvolupar línies cosmètiques que responen a necessitats reals: des de productes antipolución fins a cremes per a pells sensibles o persones en tractament oncològic.
Una cosmètica amb menys aigua dolça
El nou projecte d'investigació, en desenvolupament entre 2024 i 2026, perseguix un canvi en la formulació tradicional del sector: reduir l'ús d'aigua dolça —un dels ingredients més comuns en cosmètica— i substituir-la per aigües vegetals reciclades. El segon gran eix és la incorporació de matèries primeres d'origen natural i obtingudes mitjançant processos de reaprofitament.
“Estos canvis han suposat un gran repte tècnic. Són ingredients nous, sense una experiència tècnica aplicada prèvia que ens servisca de guia, així que ha sigut necessari realitzar moltes proves per a assegurar productes segurs, estables i eficaços”, assenyala Ortiz. A açò se sumisca la dificultat de trobar estos ingredients en el mercat i el seu cost superior. “Açò ha exigit una inversió addicional de temps, recursos i esforç”, explica.
Però en Vicorva el compromís amb la sostenibilitat no es limita al producte. “Volem que estiga present en cada pas del procés: des de la selecció de matèries primeres fins a l'envàs i la fabricació. Per això apostem per envasos més fàcilment reciclables i per mètodes de producció sense calor, que ens permeten reduir el consum energètic.”
Envasos dels productes cosmètics de Vicorva
Reptes tècnics i avantatges competitius
El major desafiament fins ara ha sigut adaptar la formulació als nous ingredients sostenibles, sense comprometre la qualitat final del producte. “L'impacte d'estos actius en l'estabilitat ha sigut un dels majors obstacles”, indiquen. No obstant açò, l'empresa considera que eixa exigència també pot convertir-se en un valor diferencial: “El nostre avantatge competitiu està a combinar sostenibilitat i ciència. Oferim productes efectius, respectuosos amb la pell i amb el medi ambient”.
A mitjà termini, l'objectiu és consolidar esta línia de cosmètica natural sostenible i ampliar-la amb nous productes. “Dins de cinc anys volem tindre esta gamma implantada en el mercat i estar treballant en la seua extensió. Este enfocament no és una moda, és una necessitat urgent, no solament per al sector cosmètic, sinó per a tota la indústria”, subratlla Ortiz.
Innovació i projecció internacional
Vicorva concentra el 95% de la seua facturació en el mercat nacional, però ja ha començat a donar passos ferms cap a la internacionalització. Bolívia, República Dominicana i Portugal són les principals destinacions actuals d'exportació. En 2025, l'empresa participarà per primera vegada en una fira internacional a Llatinoamèrica: Expo Bellesa Colòmbia. “Volem reforçar la nostra presència a Amèrica Llatina i crear un departament d'exportacions que ens permeta consolidar este creixement de forma competitiva i sostenible”, explica el seu gerent.
Amb una estratègia basada en la proximitat, la qualitat i la innovació, Vicorva aspira a seguir desenvolupant productes que responguen a les noves demandes del mercat, aportant valor des d'una cosmètica saludable i responsable.
CDTI Innovació
El Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació, CDTI I.P.I. és una empresa pública depenent del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, que el seu objectiu és la promoció de la innovació tecnològica en l'àmbit empresarial. La missió del CDTI és aconseguir que el teixit empresarial espanyol genere i transforme el coneixement cientificotècnic en creixement globalment competitiu, sostenible i inclusiu. En 2024, en el marc d'un nou pla estratègic, el CDTI va proporcionar més de 2.300 milions d'euros de suport a empreses i startups espanyoles.
Més informació:
Oficina de Premsa
prensa@cdti.es
91-581.55.00
En Internet
Lloc web: www.cdti.es
En Linkedin: https://www.linkedin.com/company/29815
En X: https://twitter.com/cdti_innovacion
En Youtube: https://www.youtube.com/user/cdtioficial
Este contingut és copyright © 2025 CDTI,EPE. Està permesa la utilització i reproducció citant la font i la identitat digital de CDTI (@CDTI_innovacion).