Joan Saladich CEO i cofundador de Geoskop: “Gràcies a l'impuls del CDTI Innovació i els fons europeus MRR, hem consolidat la nostra missió de millorar la predicció climàtica per transformar la indústria renovable”

Geoskop transforma la predicció climàtica en solucions pràctiques per a energies renovables. Amb el suport del CDTI Innovació i els fons MRR, la companyia ha desenvolupat SKOP, una plataforma que combina prediccions a mitjà i llarg termini i permet a empreses  de tot el món planificar projectes eòlics i solars amb major precisió

Entrevista_Geoskop
Amb suport del CDTI Innovació i els fons MRR, Geoskop ha impulsat una plataforma per millorar la precisió climàtica en energies renovables

El canvi climàtic s'ha convertit en un dels grans desafiaments en l'actualitat. Els seus efectes ja no són una amenaça futura sinó una realitat que afecta a l'economia, la societat i la vida quotidiana amb fenòmens extrems cada vegada més freqüents com les sequeres, ones de calor, inundacions i tempestes. Per això, la capacitat d'anticipar el clima i incorporar aquesta informació en la presa de decisions, s'ha convertit en una eina estratègica per a diversos sectors com són l'energia, l'agricultura o el consum massiu. 

En aquest context, i amb la clara missió de traslladar la ciència climàtica a l'energia renovable, en 2020 es crea Geoskop. El seu CEO i cofundador, Joan Saladich, explica que els seus primers passos no van ser senzills. El mercat de la intel·ligència climàtica era encara incipient i, com recorda, els dubtes més freqüents eren: “Per què hauria de creure'm les teves prediccions?”. Aquesta inquietud va influir directament en la filosofia de l'empresa: “Ens enfoquem a aconseguir prediccions climàtiques cada vegada més precises, sempre validades amb dades reals i adaptades a les necessitats del sector renovable”, assegura. 

Avui, Geoskop ofereix prediccions climàtiques a llarg termini, amb aplicacions directes a la planificació i operacions de projectes eòlics i solars en qualsevol part del món. La seva evolució ha estat notable, encara que, com assenyala el CEO, “El nostre ADN segueix sent el mateix: millorar la precisió dels models predictius de llarg termini”.

Un factor clau en aquest creixement ha estat el seu enfocament en les energies renovables. Tal com afirma Saladich, “Trobem un acolliment molt positiu en aquest sector, la qual cosa ens va permetre aprendre de les seves necessitats i generar un impacte real, no solament per als nostres clients, sinó també a nivell social.”

Aquest aprenentatge va portar a la companyia a fer un pas més enllà. L'experiència de Geoskop va destacar la necessitat de comptar amb eines que no solament oferissin previsions climàtiques, sinó que, a més, traduïssin en informació útil i pràctica per a la presa de decisions. D'aquesta reflexió va sorgir SKOP, una plataforma que porta la intel·ligència climàtica a un nou nivell.
 


Modelo de precipitación total de Geoskop en Utiel - Requena, Valencia
 

SKOP: una plataforma disruptiva d'intel·ligència climàtica

SKOP és la primera solució tecnològica que transforma les prediccions climàtiques globals en informació pràctica, llista per a la presa de decisions en el sector de les renovables. Gràcies al respatller del CDTI Innovació a través de Neotec, programa finançat amb els fons europeus del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, Geoskop ha pogut millorar els algorismes d'aquesta plataforma i aconseguir un salt qualitatiu en la precisió i en les seves capacitats.

La solució es basa en diversos algorismes i coneixement propietari que es tradueixen en dos serveis principals: d'una banda, ofereix prediccions climàtiques a un any vista, dissenyades per millorar l'operativa del client mitjançant l'anticipació de l'impacte del clima en el seu negoci; per un altre, proporciona projeccions climàtiques de llarg abast, superiors a cinquanta anys, que permeten integrar els efectes del canvi climàtic en la presa de decisions estratègiques de les empreses.

Sobre aquesta base, una de les característiques més destacades de SKOP és la seva capacitat per integrar les prediccions a mitjà i llarg termini. Encara que són horitzons molt diferents, tots dos cerquen un mateix objectiu: ser realment útils per a la indústria  de les renovables. Per garantir l'efectivitat de les prediccions en tots dos terminis, Geoskop aplica un concepte clau anomenat bonança predictiva, que avalua la qualitat de cada predicció respecte a l'estàndard del sector. Com explica Saladich: “Cada horitzó requereix algorismes específics, mètriques adaptades i formes úniques de validar aquesta bonança, però en tots dos casos partim d'un element comú: usem dades de client com a referència fonamental. Això, ens permet generar prediccions amb valor afegit real". 

Per portar això a la pràctica, la base de SKOP combina models climàtics, observacions satelitales i dades geogràfiques amb informació proporcionada pels clients, cercant fiabilitat i exactitud. Segons el CEO, “Totes les prediccions es basen en les dades del client i es validen amb ell. D'aquesta manera, oferim informació útil per reduir la incertesa en decisions de certa importància”. 
 

L'horitzó de SKOP: més precisió i focus en renovables

Seguint aquest enfocament, SKOP continuarà evolucionant amb el suport de la intel·ligència artificial. Els nous models, construïts a partir de tècniques avançades de correcció de biaix prometen augmentar l'exactitud de la plataforma.

Actualment, el focus segueix en el sector renovable. “Ser pragmàtics i especialitzats és clau”, explica Saladich, que afegeix: “Abans d'expandir-nos a altres sectors, volem comprendre profundament el seu funcionament i ‘parlar el seu idioma’, assegurant que la intel·ligència climàtica es tradueixi en solucions útils i no en simples dades”.
 

Anticipant fenòmens extrems

Un dels majors reptes de la ciència climàtica segueix sent la predicció de fenòmens extrems, com a pluges torrencials o tempestes intenses, a causa de factors difícils d'anticipar, com el moment, la intensitat o la durada. Així i tot, Geoskop ha aconseguit avanços significatius. Segons Saladich: “Gràcies al projecte amb l'Agència Espacial Europea (AQUESTA BIC Barcelona), desenvolupem models climàtics globals capaços de simular fins a 100 anys d'escenaris. Això ens va permetre anticipar amb èxit esdeveniments extrems, com la DANA de 2024 a València o la tempesta Eowyn a Irlanda i Regne Unit”.

Encara que encara no és possible determinar amb exactitud la forma i intensitat d'aquests fenòmens, els resultats aconseguits demostren la qualitat i el potencial real dels algorismes, disponibles per a qualsevol usuari en la plataforma Sustax
 

Sustax: plataforma d'intel·ligència climàtica 

 

El futur de Geoskop: transparència, internacionalització i ambició científica

Ara com ara, el futur de l'empresa se centra en transparència, internacionalització i ambició científica. “Volem que els usuaris prenguin decisions informades, basades en dades validades i mètriques objectives, no en prediccions opaques”. Aquesta claredat ha permès a Geoskop expandir-se internacionalment des de l'inici, amb clients a Europa, Llatinoamèrica i Àsia. “Col·laborar amb companyies internacionals de gran rellevància significa que estem canviant la forma en què el sector privat percep la predicció climàtica i que el nostre treball té un impacte real en la Transició Energètica”, afirma el CEO.

Per la seva banda, a curt i mig termini, Geoskop cerca perfeccionar i estandarditzar els seus algorismes d'aprenentatge profund per oferir valoracions de recurs eòlic i solar amb la màxima fiabilitat, un objectiu en el qual ja treballen al costat de l'Agència Espacial Europea (AQUESTA Philab Net). A més llarg termini, l'empresa aspira al fet que la seva metodologia es converteixi en referència per a la indústria renovable, integrant la intel·ligència climàtica com a estàndard en la presa de decisions. Fins i tot, miren més enllà del nostre planeta: “En deu anys o potser més, ens agradaria aportar a la ciència en la generació de models climàtics per a exoplanetes, un repte que creiem serà clau en la propera etapa d'exploració espacial. Aquest objectiu s'alinea amb les nostres col·laboracions i reflecteix la nostra vocació d'innovació a llarg termini”, conclou Saladich.
 


CDTI Innovació

El Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació, CDTI I.P.I. és una empresa pública depenent del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, que el seu objectiu és la promoció de la innovació tecnològica en l'àmbit empresarial. La missió del CDTI és aconseguir que el teixit empresarial espanyol generi i transformi el coneixement cientificotècnic en creixement globalment competitiu, sostenible i inclusiu. En 2024, en el marc d'un nou pla estratègic, el CDTI va proporcionar més de 2.300 milions d'euros de suport a empreses i startups espanyoles.
 

Més informació:

Oficina de Premsa
prensa@cdti.es
91-581.55.00

En Internet
Lloc web: www.cdti.es
En Linkedin: https://www.linkedin.com/company/29815
En X: https://twitter.com/cdti_innovacion
En Youtube: https://www.youtube.com/user/cdtioficial
Aquest contingut és copyright © 2025 CDTI,EPE. Està permesa la utilització i reproducció citant la font i la identitat digital de CDTI (@CDTI_innovacion).