Guillermo Valero, fundador i CEO d'Airvant: “El respatller del CDTI Innovació i els fons FEDER ha estat clau per avançar a la tecnologia dels nostres dron de detecció i navegació automatitzada”

L'empresa sevillana Airvant Mesuraments Ambientals porta gairebé una dècada demostrant que la innovació pot volar alt… i dins d'un magatzem. Especialitzada en solucions basades en dron i tecnologies de visió artificial per a la cadena de subministrament, la companyia lidera el projecte CELIA, una iniciativa cofinançada per CDTI Innovació i fons europeus FEDER, que persegueix convertir l'inventari automatitzat amb dron en una realitat assequible, segura/segura i sostenible per al sector logístic

Guillermo Valero, CEO de Airvant
Imaginem un futur en el qual la tecnologia dron en logística no sigui un luxe, sinó una eina quotidiana

En 2016, quan la tecnologia dron començava a despuntar fora de l'àmbit militar, Guillermo Valero i el seu equip en Airvant van identificar una oportunitat clara: traslladar la precisió i capacitat d'observació d'aquests dispositius al terreny de la logística. “Sorgim en un moment d'efervescència tecnològica, però amb una idea molt concreta: aplicar el coneixement en sensors, integració i programari al desenvolupament de solucions útils, que aportessin valor real a les operacions logístiques”, explica Valero, fundador i CEO de la companyia.

Situada en La Rinconada (Sevilla), dins de la Incubadora de Transferència de Tecnologia Aeroespacial d'Aerópolis, Airvant va néixer amb una vocació tecnològica i una marcada orientació cap al desenvolupament propi. Avui, l'empresa —formada per un equip de cinc persones, de les quals tres es dediquen íntegrament a R+D+i— combina el desenvolupament de programari avançat, intel·ligència artificial i visió per computador amb la integració de sistemes embarcats en dron, configurant un catàleg de serveis únic en el sector.

La seva especialització en solucions per a la cadena de subministrament ha permès a Airvant posicionar-se com a proveïdor de referència en processos d'inventari i auditoria de mercaderies, detecció i conteo d'actius, o inspecció i vigilància industrial mitjançant dron. La companyia treballa tant amb operadors logístics com amb fabricants de primer nivell —com per exemple Volkswagen—. “El nostre valor diferencial és que oferim solucions integrals, des de la planificació del vol fins al tractament de les dades, convertint cada captura en informació útil per a la presa de decisions”, resumeix Valero.


Dron autònoms per a inventaris intel·ligents

En aquest context s'emmarca CELIA, el nou projecte de R+D que impulsa Airvant amb el respatller de CDTI Innovació i el cofinançament dels fons FEDER. La iniciativa respon a una necessitat llargament detectada en el sector logístic: la complexitat, el cost i els riscos associats a la realització d'inventaris en grans magatzems. “L'inventari és una tasca crítica i, al mateix temps, una de les més tedioses i perilloses. Requereix molta mà d'obra, treball en altura i una planificació exhaustiva. CELIA neix precisament per automatitzar aquest procés i fer-ho més eficient i segur”, assenyala el CEO d'Airvant.

El projecte es proposa desenvolupar una plataforma aèria de baix cost, altament autònoma i dotada de sistemes avançats de lectura i identificació de mercaderies, capaç d'operar en interiors sense necessitat de senyal GPS. D'aquesta manera, CELIA pretén trencar una de les principals barreres que fins ara han limitat l'ús de dron en entorns tancats: la navegació en interiors.

“En un magatzem convencional no hi ha cobertura GNSS, la qual cosa impossibilita usar la localització per satèl·lit. La nostra aposta és integrar sistemes de visió artificial amb IA perquè el dron sigui capaç d'orientar-se i volar de forma segura/segura i precisa dins del recinte”, detalla Valero.

Per a això, Airvant col·labora amb el Centre Avançat de Tecnologies Aeroespacials (CATEC), que lidera la recerca sobre navegació autònoma en interiors. “CATEC aporta un coneixement de primer nivell en odometría visual, la qual cosa permetrà estimar la posició i orientació del dron en cada instant del vol. És una col·laboració clau per garantir la robustesa i fiabilitat del sistema”, afegeix.

L'altre gran pilar tecnològic del projecte és el desenvolupament de sistemes AIDC (Automatic Identification and Data Capturi) embarcats en UAVs, dissenyats específicament per a la lectura de codis de barres i etiquetes RFID des de l'aire. “Volem que el dron no solament sàpiga on està, sinó també què està llegint i què significa aquesta informació. Serà el primer sistema d'inventari aeri capaç de fusionar tecnologies de detecció mitjançant imatge i lectura mitjançant escàner, tot en un mateix vol”, explica el fundador d'Airvant.

Drones inventario

Utilització d'un dron dins d'un magatzem

 

Productivitat, precisió i sostenibilitat

Més enllà del salt tecnològic, CELIA apunta a un canvi profund en la forma de gestionar els magatzems. La possibilitat de realitzar inventaris automatitzats amb dron de baix cost permetrà als operadors augmentar la productivitat, millorar la precisió i reforçar la traçabilitat sense modificar dràsticament la seva operativa actual. “L'escalabilitat és essencial. Si la tecnologia no s'adapta a l'entorn real de treball, mai es generalitza. Per això/Per això aquest projecte es dissenya per integrar-se fàcilment i oferir una tornada d'inversió immediat”, afirma Valero.

“El respatller i suport de CDTI Innovació resulten clau per al desenvolupament tecnològic del sistema embarcat en dron de detecció de codis de barres i automatització de la navegació a molt baix cost”, destaca el CEO d'Airvant.

CELIA també té un marcat component de sostenibilitat i eficiència energètica. Gràcies a l'automatització i la intel·ligència dels processos, permetrà reduir desplaçaments innecessaris dins del magatzem, optimitzar la ubicació de mercaderies i prevenir errors d'estoc o ruptures d'inventari. “Apostem per un inventariat intel·ligent, que aprofiti millor l'espai disponible, redueixi el consum de recursos i faciliti fins i tot la logística inversa. Fer més amb menys, de manera més segura/segura i sostenible, és un dels nostres objectius prioritaris”, subratlla el directiu.

Aquesta visió encaixa amb l'estratègia d'innovació que promou el CDTI Innovació, orientada a impulsar projectes amb impacte tecnològic, econòmic i social en el teixit empresarial espanyol. Aquest tipus de finançament permet a pimes tecnològiques donar un salt qualitatiu, assumir riscos de R+D i desenvolupar solucions que milloren la competitivitat.

 

Un camí d'innovació contínua

La trajectòria d'Airvant reflecteix aquesta aposta constant pel desenvolupament propi i la transferència tecnològica. Des de la seva fundació, l'empresa ha destinat al voltant del 85% de la seva activitat a R+D+i, consolidant una base tecnològica construïda sobre tres pilars: programari d'auditoria d'inventaris, escalabilitat i combinació de visió artificial amb tecnologia dron. Aquest enfocament ha permès a la companyia validar les seves solucions amb clients de primer nivell i exportar el seu know-how a mercats com Portugal, Irlanda, Argentina o Xile.

“La innovació no s'improvisa. És fruit d'anys de coneixement acumulat, de provar, fallar, ajustar i tornar a provar. El nostre equip combina una sòlida formació universitària amb experiència empresarial, la qual cosa ens permet abordar projectes d'alta complexitat tècnica amb una visió molt pràctica”, comenta Valero.

Aquesta cultura d'innovació aplicada es reflecteix en cadascuna de les seves línies de negoci, des dels inventaris automatitzats fins a la detecció i conteo de pallets mitjançant algorismes de visió artificial. “Ens sentim part del procés de transformació digital dels nostres clients. No som un proveïdor extern, sinó un soci que ajuda a prendre decisions més informades, basades en dades reals”, recalca.

Drones para hacer inventarios

Utilización de un dron para llevar a acabo tareas de inventario

 

Expansió i internacionalització 

Una de les claus d'Airvant és el seu enfocament cap a la comercialització primerenca de resultats de R+D. La companyia combina la prestació de serveis especialitzats amb la transferència tecnològica dels seus desenvolupaments, permetent que el client adquireixi la solució completa —dron, programari, formació i suport— per operar de manera autònoma. Aquesta estratègia ha demostrat ser especialment efectiva en geografies on el model de servei no resulta viable, com a Argentina o Xile.

Amb el projecte CELIA, Airvant fa un pas més en la seva estratègia d'expansió i diversificació, apostant per nous canals de comercialització. “Volem que la tecnologia arribi al mercat de la forma més directa i accessible possible. Per això/Per això estem treballant tant en acords comercials amb distribuïdors del sector logístic com en el llançament d'un canal digital propi que permeti realitzar prepedidos i personalitzar la configuració del producte”, avança Valero.

La internacionalització també forma part del seu full de ruta. La companyia considera que els serveis associats a l'automatització logística són altament exportables i que el creixement global passa per consolidar la seva presència a Europa i Llatinoamèrica. “El nostre objectiu és ser una empresa tecnològica global, amb solucions que puguin replicar-se en diferents mercats i escales. La internacionalització és una font de creixement, però també d'aprenentatge”, apunta el CEO.

Imágenes de los drones de AirvantImatges dels dron d'Airvant
 

Cap a l'adopció massiva

Quan se li pregunta pel futur de CELIA i la maduresa tecnològica que esperen aconseguir en els propers anys, Valero té una visió clara: “Imaginem un futur en el qual la tecnologia dron en logística no sigui un luxe reservat a uns pocs, sinó una eina quotidiana i accessible per a qualsevol magatzem, sense importar la seva grandària”.

El seu propòsit no és solament seguir avançant en sofisticació tècnica, sinó fer-ho “amb sentit”, reduint costos i impulsant l'adopció real. “La maduresa tecnològica no es mesurarà en funcionalitats, sinó en precisió, facilitat d'ús i tornada d'inversió. Volem que cada vol del dron proporcioni dades exactes, sense esforç humà i sense marge d'error”, afirma.

Amb més d'una dècada d'experiència acumulada, Airvant es veu a si mateixa com un pont entre el potencial tecnològic i l'adopció massiva. “La innovació real consisteix a fer la tecnologia viable, integrable i rendible. El nostre repte no és solament desenvolupar dron intel·ligents, sinó aconseguir que formin part del dia a dia de la logística moderna”, conclou Valero.

I si alguna cosa sembla clar després d'escoltar-li, és que el futur de l'inventari —i potser de la gestió logística— s'escriurà des de l'aire.

 

CDTI Innovació

El Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació, CDTI I.P.I. és una empresa pública depenent del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, que el seu objectiu és la promoció de la innovació tecnològica en l'àmbit empresarial. La missió del CDTI és aconseguir que el teixit empresarial espanyol generi i transformi el coneixement cientificotècnic en creixement globalment competitiu, sostenible i inclusiu. En 2024, en el marc d'un nou pla estratègic, el CDTI va proporcionar més de 2.300 milions d'euros de suport a empreses i startups espanyoles.

 

Més informació:

Oficina de Premsa
prensa@cdti.es
91-581.55.00

En Internet
Lloc web: www.cdti.es
En Linkedin: https://www.linkedin.com/company/29815
En X: https://twitter.com/cdti_innovacion
En Youtube: https://www.youtube.com/user/cdtioficial

Aquest contingut és copyright © 2025 CDTI,EPE. Està permesa la utilització i reproducció citant la font i la identitat digital de CDTI (@CDTI_innovacion).