Miguel Ángel Miquel Serrano, director de producció de Molino del Genil: “Les ajudes del CDTI i els fons FEDER ens han permès donar un salt tecnològic per a reforçar la nostra competitivitat i internacionalització en el mercat de l'oli d'oliva"
Molino del Genil impulsa un projecte de modernització tecnològica per a incrementar la seua capacitat productiva i millorar la qualitat de l'oli d'oliva verge extra. Amb el respatler de CDTI Innovació i els fons europeus FEDER, la companyia afronta la transició cap a un model més eficient, sostenible i competitiu, reforçant a més la seua internacionalització en un sector clau per a l'economia andalusa i espanyola
Nascuda en 2006 en un enclavament estratègic entre Sevilla i Còrdova, Molino del Genil va sorgir com a resposta a la necessitat de comptar amb una almazara moderna que donara eixida a la creixent producció d'oliva de la zona. Des d'aleshores, ha mantingut un camí d'inversió contínua en instal·lacions d'última generació, consolidant-se com un soci clau per als agricultors locals i com un actor rellevant en els mercats internacionals de l'oli d'oliva verge extra.
“Des del principi la nostra prioritat va ser oferir un servici de qualitat i diferenciat als agricultors”, recorda Miguel Ángel Miquel Serrano, director de producció de la companyia. “Hui podem dir que eixa aposta ens ha portat a comptar amb clients a Espanya, Itàlia, França, Portugal i Estats Units, i a exportar ja més d'una tercera part de les nostres vendes”.
L'estructura accionarial de Molino del Genil conserva la seua essència familiar —amb la família Martínez-Sagrera com a soci majoritari— i es complementa amb la participació d'empreses agroalimentàries i altres inversors estratègics. La plantilla està formada per 51 treballadors, amb un equip tècnic i de laboratori qualificat que reforça l'orientació innovadora de l'empresa.
Inversió per a créixer en capacitat i qualitat
La companyia es troba ara immersa en el projecte centrat en noves inversions per a incrementar la capacitat productiva i de qualitat en almazara d'oli d'oliva, una iniciativa que respon a una necessitat estratègica: ampliar les instal·lacions per a evitar la saturació de la molturación i garantir l'excel·lència del producte.
“Havíem aconseguit un punt en el qual la capacitat existent estava al límit i corríem el risc de perdre qualitat per acumulació d'oliva”, explica Miquel Serrano. “El projecte ens permet modernitzar processos, incorporar equips més eficients i donar un salt important tant en capacitat com en qualitat”.
Entre les innovacions més destacades figura la implantació del sistema OliveFRESH, que conserva l'oliva a 14 °C abans de molturarla. “Este sistema ens dona un marge fonamental per a mantindre la fruita en condicions òptimes i obtindre un oli d'oliva verge extra de major qualitat”, subratlla el director financer.
La iniciativa, que compta amb el respatler de CDTI Innovació i fons europeus FEDER, és clau per a afrontar esta transformació. “Gràcies a estes ajudes hem pogut escometre inversions que d'una altra manera serien molt difícils per a una pime com la nostra. No solament acceleren la incorporació de noves tecnologies, sinó que també reforcen la credibilitat de l'empresa i el seu posicionament internacional”, apunta.

Instal·lacions de Molino de Genil
Impacte socioeconòmic en el territori
Més enllà del creixement de la pròpia companyia, el projecte té un marcat impacte regional. “Va a generar ocupació directa i indirecte, dinamitzar a les pimes proveïdores i contribuir a reduir la desocupació en Écija, que és un dels nostres grans compromisos com a empresa local”, explica Miquel Serrano.
L'almazara treballa en estreta col·laboració amb els agricultors de la zona, que també es beneficiaran del projecte. “En comptar amb major capacitat i processos més àgils, reduïm els temps de descàrrega i aconseguim un oli de millor qualitat. Això repercutix directament en ells i enfortix la nostra relació a llarg termini”, afig.
En el plànol sectorial, la inversió reforça el paper d'Écija i d'Andalusia com a motors de l'olivar espanyol. “L'oli d'oliva és un dels productes més emblemàtics de la nostra economia. Amb estes millores fem un pas més per a consolidar a Espanya com a líder internacional en qualitat i competitivitat”, afirma.
Innovació al servici de la sostenibilitat
Encara que Molino del Genil no compta amb un departament formal de R+D, sí desenvolupa projectes innovadors en col·laboració amb universitats i centres tecnològics. Un dels més recents, recolzat també per CDTI amb una ajuda de més de 621.000 euros, es va centrar en el desenvolupament de biocidas naturals a partir de l'olivar, en línia amb les tendències de sostenibilitat i reducció de fitosanitaris.
El nou projecte d'inversió no és una excepció: integra criteris de sostenibilitat ambiental en totes les seues fases. Inclou equips energèticament més eficients, reducció del consum d'aigua, aprofitament de materials reciclables, minimització de residus i una notable reducció de la contaminació acústica.
“La sostenibilitat és inseparable del nostre negoci”, sosté Miquel Serrano. “Un oli d'oliva de qualitat no pot aconseguir-se sense respecte a l'entorn. I la tecnologia és la ferramenta que ens permet fer-ho possible”.
El director de producció insistix que el respatler de CDTI Innovació i dels fons FEDER també té una dimensió social: “Este tipus de finançament fomenta la creació d'ocupació, la transferència tecnològica i aporta beneficis tangibles per a la societat, lligats a la sostenibilitat i a la qualitat alimentària”.
Reptes i projecció internacional
La implantació del projecte planteja desafiaments tècnics rellevants, com aconseguir els nivells de producció i qualitat previstos o integrar correctament els nous equips. “Estem treballant amb proveïdors de confiança i amb una planificació tècnica rigorosa per a garantir que tot funcione com esperem”, explica.
Amb vista al futur, l'estratègia de Molino del Genil passa per reforçar la seua presència en els mercats internacionals, on l'oli espanyol es valora cada vegada més com un producte d'alt valor afegit. “Volem consolidar-nos en la Unió Europea i Estats Units, però també obrir-nos a mercats premium que busquen olis de la màxima qualitat a preus competitius”, afirma.

Vista de les instal·lacions de Molino de Genil
Una almazara de referència en cinc anys
La visió de l'empresa és clara: convertir-se en una almazara de referència internacional en el termini de cinc anys. Per a açò, preveuen comptar amb processos altament automatitzats, una major capacitat productiva i olis de qualitat diferenciada.
“L'objectiu és ser reconeguts com un model d'excel·lència, tant pels agricultors locals com pels clients internacionals”, resumix Miquel Serrano. “Gràcies a la innovació, a la sostenibilitat i al suport de programes com els de el CDTI i els fons FEDER, podem mirar al futur amb ambició i amb la certesa que estem construint un projecte sòlid per a la nostra regió i per a tot el sector de l'oli d'oliva”.
CDTI Innovació
El Centre per al Desenvolupament Tecnològic i la Innovació, CDTI I.P.I. és una empresa pública depenent del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, que el seu objectiu és la promoció de la innovació tecnològica en l'àmbit empresarial. La missió del CDTI és aconseguir que el teixit empresarial espanyol genere i transforme el coneixement cientificotècnic en creixement globalment competitiu, sostenible i inclusiu. En 2024, en el marc d'un nou pla estratègic, el CDTI va proporcionar més de 2.300 milions d'euros de suport a empreses i startups espanyoles.
Més informació:
Oficina de Premsa
prensa@cdti.es
91-581.55.00
En Internet
Lloc web: www.cdti.es
En Linkedin: https://www.linkedin.com/company/29815
En X: https://twitter.com/cdti_innovacion
En Youtube: https://www.youtube.com/user/cdtioficial
Este contingut és copyright © 2025 CDTI,EPE. Està permesa la utilització i reproducció citant la font i la identitat digital de CDTI (@CDTI_innovacion).